Meny Lukk

Leiligheten

Avfallshåndtering Husholdningsavfall kastes i søppelsjaktene. Det er viktig at avfall pakkes godt inn og i merkede poser i.h.t kommunens retningslinjer. Vaktmester opplever stadig at avfall ikke pakkes inn tilstrekkelig, noe som medfører mye søl og ubehag. Dersom vi alle ikke er påpasselig med innpakning, så kan vi risikerer pålegg fra kommunen om å stenge søppelsjaktene.

Alt papir og papp må kastes i merkede beholdere i bakgården. Det er bare husholdningsavfall, plast, papp/papir som kan kastes søppelsjaktene eller beholderne i bakgården (papp og papir). Alt annet, inkludert glass, må beboerne selv kaste i henhold til kommunens retningslinjer.

Det er egen avfallstasjon på Majorstua, i tillegg til på Smedstad.

Adkomst til bakgården kan skje via kjelleren eller via stålporten mot Løvenskioldsgate. Kode til hengelåsen fås ved henvendelse til styreleder.

I bakgården kan det oppbevares sykler på de angitt plassene. Sykler som ikke lengre skal brukes må fjernes.

De fleste boder er fordelt og følger den enkelte seksjon. I tillegg disponerer sameiet noen boder som lånes ut til seksjonseiere.

Alle boder i kjelleren er merket med nummer. Hver seksjonseier må sette opp navneskilt på sin bod. Umerkede boder som ikke ser ut til å være i bruk, kan bli ryddet og tømt.



Vi har et felles brannvarslingssystem med detektorer i alle fellesareal. Disse er seriekoblet og har en felles sentral i hver oppgang. Anlegget testes 1 gang i året. Hver seksjonseier er ansvarlig for brann- og røykvarslere i sin leilighet. 


Sameiet har en felles bygningsforsikring som blant annet dekker brann- og vannskade. Dersom det oppstår skade f.eks. som følge av vannlekkasje i en leilighet, kan selskapet søke regress dersom seksjonseier kan bebreides eller skaden skyldes arbeider som ikke er utført fagmessig. Det samme gjelder egenandelen som sameiet eventuelt må dekke. 

Heisen er følsom og skal bare brukes til persontransport. Feil eller stans meldes styret.  Vi har tilgang til maskinrommet og kan klare å få beveget heisen manuelt dersom den står fast. 

Ved nødstilfelle kan det ringes direkte til Kone (nummer står i heisen). Husk at slik assistanse er svært dyrt  og bare må brukes i nødstilfelle og dersom det ikke er mulig å få ta i noen i styret. 

Det er avdekket enkelte utfordringer ved noen av pipeløpene. Alle ildsteder må brukes med forsiktighet. Av miljømessig grunner frarådes bruk av ved. Gode alternativer er stearinlys, gass, metanol eller produserte peiskubber.

Alle kjellerganger må holdes åpne og uten plassering av eiendeler, avfall eller skrot.

Dersom noe blir hensatt i fellesarealene kan det ble kastet på seksjonseiers regning.

Sameiet har investert i et elektronisk nøkkelsystem som heter ILOQ. Hver seksjon har tre nøkler som går til alle fellesdører. I tillegg kan den enkelte bestille ekstranøkler som går til fellesinngangsdør i oppgangen. Dersom nøkler kommer bort må dette varles styret som vil sørge for at den aktuelle nøkkelen nulles og det bestilles ny nøkkel. Alle nye nøkler og ekstranøkler må betales av den enkelte. Alle bestillinger som gå via styret.

Det er også mulig å bytte ut låsesylinder i egen inngangsdør, kjellerbod, postkasse, mm, som går på samme nøkkel som fellesdører. Slike bestillinger må skje via styret og betales av den enkelte.

Radiatorene varmes opp med fjernvarme levert fra Fortum på vegne av Oslo kommune. Vellet har ansvaret for selve anlegget og rørene inn til hvert sameie.

Den enkelte seksjonseier har ansvaret for sine radiatorer, inkludert termostater. Dersom du har problemer med varmen anbefaler vi at du i første rekke tar kontakt med rørlegger fra Vannverket, Jan Kåre på 91 31 48 98 eller Glenn 99 39 58 64.

Postkasser, inkludert merking og nøkler, er den enkeltes ansvar. Postkassene skal merkes med like skilt, ikke   papirlapper.

Ringeklokken skal ha seksjonseier eller beboers navn. Vaktmester setter inn navn. Klistrelapper utenpå skal ikke benyttes. 

Sykler skal settes i sykkelstativet, kjelleren, bakgården eller innvendige boder.
Det er liten plass i de innvendige bodene og det henstilles å bare sette sykler dersom de er i regelmessig bruk.

Telia leverer bredbånd og TV-signaler til sameiet. Standardpakke inngår i fellesutgiftene. Den enkelte seksjonseier kan oppgradere hastigheter og TV-pakker ved direkte avtale med Telia.

Dersom en seksjonseier skal leie ut leiligheten er det viktig at leietakers navn, epost og mobil sendes til forretningsfører på følgende epost: atle.hjertner@byggforvaltning.no.

Korttidsutleie (bl.a. Airbn) er ikke tillat iht vedtektene.

Vellet har avtale om vaktmestertjenester med Vaktmester Andersen AS. Vår vaktmester heter Mats Østli, telefon 919 03 847